Czytelnia

Gustaw Holoubek w Teatrze Narodowym

W setną rocznicę urodzin Gustawa Holoubka pragniemy przypomnieć ten rozdział jego bogatej biografii artystycznej, który wiązał się z pracą w Teatrze Narodowym. Ma on szczególne miejsce w historii tej sceny.

„Dziady”. Książka. Rękodzieło.

Obszerny esej o Mickiewiczowskich Dziadach w scenicznej interpretacji Eimuntasa Nekrošiusa. Autor: Łukasz Drewniak

Pogrzeb we śnie

Obszerny esej o przedstawieniu Ślub, żegnający jednocześnie jego reżysera, zmarłego w 2018 roku wybitnego litewskiego twórcę, Eimuntasa Nekrošiusa. Autor: Łukasz Drewniak

Dopowiedzi. Ostatnie prace sceniczne Jerzego Jarockiego

Esej o ostatnich pracach scenicznych Jerzego Jarockiego: Błądzeniu, Kosmosie, Miłości na Krymie, Tangu i Sprawie zrealizowanych w Teatrze Narodowym. Autor: Jacek Sieradzki 

Jarocki i istota

Mapa twórczości reżysera – esej poświęcony nurtom zainteresowań Jerzego Jarockiego i kolejnym okresom jego teatralnej działalności. Autor: Tomasz Kubikowski

Dzieje premiery „Uciekła mi przepióreczka”

Prapremiera komedii Żeromskiego, Redutowe z ducha przedstawienie było jednym z najważniejszych dokonań sceny narodowej w Dwudziestoleciu.

Zobaczyć mowę i milczenie

„Mowa jest przebudzeniem świadomości, ale tylko po to, by ujrzeć niemożność wyrwania się z pęt cielesności.” O przekraczaniu norm i śmierci mowy w teatrze Tadeusza Różewicza. Autor: Grzegorz Niziołek

Gombrowicz teatralny

Gombrowicz zdaje się startować od poziomu, jaki wyznaczają mu gotowe konwencje teatralne, żywiące się koncepcjami człowieka. To, co robi polega na zadaniu konwencji „niewygodnego pytania”. Autor: Jerzy Jarzębski 

Portret, czyli co Mrożek mówi, gdy milczy.

Nie jest specjalną tajemnicą, że Sławomir Mrożek należy do ludzi wybitnie małomównych. Milczenie jest jego stanem naturalnym. Autor: Janusz Majcherek

Holoubek w pierwszym akcie „Dziadów”. Notatki o formie.

Taśmy, które zachowały się w archiwum dźwiękowym Teatru Narodowego, zawierają posklejane ze sobą i przemieszane nagrania dwu przedstawień Dziadów Kazimierza Dejmka. Autor: Tomasz Kubikowski.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.