Czytelnia

Powstanie Teatru Narodowego

Wojciech Bogusławski nie założył Teatru Narodowego. (...) Rzeczywistym twórcą Teatru był Stanisław August Poniatowski, ostatni król Polski, wybrany na tron niewiele ponad rok przed przełomową dla polskiej sceny datą. Autor: Patryk Kencki

Teatrowisko

Najpierw mówiono: teatr na Marywilu. Później – teatr na placu Ratuszowym (...). Musiało minąć parę lat od chwili zbudowania obszernego gmachu teatru, nim na stałe przyjęła się obecna nazwa placu. Autor: Paweł Płoski.

Holoubek w pierwszym akcie „Dziadów”. Notatki o formie.

Taśmy, które zachowały się w archiwum dźwiękowym Teatru Narodowego, zawierają posklejane ze sobą i przemieszane nagrania dwu przedstawień Dziadów Kazimierza Dejmka. Autor: Tomasz Kubikowski.

Portret, czyli co Mrożek mówi, gdy milczy.

Nie jest specjalną tajemnicą, że Sławomir Mrożek należy do ludzi wybitnie małomównych. Milczenie jest jego stanem naturalnym. Autor: Janusz Majcherek

Gombrowicz teatralny

Gombrowicz zdaje się startować od poziomu, jaki wyznaczają mu gotowe konwencje teatralne, żywiące się koncepcjami człowieka. To, co robi polega na zadaniu konwencji „niewygodnego pytania”. Autor: Jerzy Jarzębski 

Zobaczyć mowę i milczenie

„Mowa jest przebudzeniem świadomości, ale tylko po to, by ujrzeć niemożność wyrwania się z pęt cielesności.” O przekraczaniu norm i śmierci mowy w teatrze Tadeusza Różewicza. Autor: Grzegorz Niziołek

Dzieje premiery „Uciekła mi przepióreczka”

Prapremiera komedii Żeromskiego, Redutowe z ducha przedstawienie było jednym z najważniejszych dokonań sceny narodowej w Dwudziestoleciu.

Jarocki i istota

Mapa twórczości reżysera – esej poświęcony nurtom zainteresowań Jerzego Jarockiego i kolejnym okresom jego teatralnej działalności. Autor: Tomasz Kubikowski

Dopowiedzi. Ostatnie prace sceniczne Jerzego Jarockiego

Esej o ostatnich pracach scenicznych Jerzego Jarockiego: Błądzeniu, Kosmosie, Miłości na Krymie, Tangu i Sprawie zrealizowanych w Teatrze Narodowym. Autor: Jacek Sieradzki 

Pogrzeb we śnie

Obszerny esej o przedstawieniu Ślub, żegnający jednocześnie jego reżysera, zmarłego w 2018 roku wybitnego litewskiego twórcę, Eimuntasa Nekrošiusa. Autor: Łukasz Drewniak

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.