Danuta Stenka

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Od 2003 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwentka Studium Aktorskiego przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1984). Aktorka teatrów: Współczesnego w Szczecinie (1984–1988), Nowego w Poznaniu (1988–1991) oraz teatrów warszawskich: Dramatycznego (1991–2001) i Rozmaitości (2001–2003, od 2003 roku – TR Warszawa).

Współpracowała z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, szczecińskim Teatrem Krypta, Wrocławskim Teatrem Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego, Teatrem Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, Miejskim Teatrem Miniatura w Gdańsku, scenami krakowskimi: Teatrem Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Współczesnym, Teatrem Łaźnia Nowa, a także z teatrami warszawskimi: Adekwatnym, Warszawską Operą Kameralną, Sceną Prezentacje, Teatrem Dramatycznym, TR Warszawa, Nowym Teatrem, Teatrem Syrena oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.

Laureatka nagród Festiwalu Teatrów Polski Północnej w Toruniu za role w spektaklach Ryszarda Majora zrealizowanych w Teatrze Współczesnym w Szczecinie: nagrody im. Hugona Morycińskiego za rolę Pauliny w Białym małżeństwie Różewicza (1985), wyróżnienia za rolę Zofii Plejtus w Matce Witkacego (1986), nagrody za rolę Mai Ochołowskiej w Opętanych wg Gombrowicza (1987). Uhonorowana nagrodami Opolskich Konfrontacji Teatralnych: wyróżnieniem za rolę Mai Ochołowskiej w Opętanych (1988), nagrodą za rolę Elmiry w przedstawieniu Tartuffe Molière’a w reżyserii Izabelli Cywińskiej w Teatrze Nowym w Poznaniu (1989), wyróżnieniem za rolę Zosi w Damach i huzarach Fredry w reżyserii Janusza Nyczaka w Teatrze Nowym w Poznaniu (1990). Laureatka nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia za osiągnięcia aktorskie, w szczególności za role Mai Ochołowskiej w Opętanych oraz Panny Młodej w Weselu Wyspiańskiego w reżyserii Ryszarda Majora w Teatrze Współczesnym w Szczecinie (1988). Wyróżniona nagrodami Kaliskich Spotkań Teatralnych: nagrodą główną za rolę Elmiry w przedstawieniu Tartuffe (1989) oraz nagrodą za rolę Zosi w Damach i huzarach (1990). Za rolę Bradshaw w Zwycięstwie Barkera w reżyserii Heleny Kaut-Howson we Wrocławskim Teatrze Współczesnym uhonorowana nagrodą aktorską na 2. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2003) oraz Nagrodą Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru (2004). Wyróżniona nagrodą publiczności za role Bradshaw w Zwycięstwie oraz Helene w Uroczystości Rukova i Vinterberga w reżyserii Grzegorza Jarzyny w Teatrze Rozmaitości w Warszawie na 10. Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi (2004). Uhonorowana Paszportem „Polityki” w kategorii „Teatr” za rolę Bradshaw w Zwycięstwie oraz „za urodę, subtelność, rzetelność i wszechstronność w zawodzie aktorskim”. Laureatka Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą rolę kobiecą, rolę Ellidy Wangel w Kobiecie z morza wg Ibsena w reżyserii Roberta Wilsona w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2006). Nagrodzona za role w przedstawieniach Grzegorza Jarzyny w TR Warszawa: Lucii w przedstawieniu T.E.O.R.E.M.A.T Pasoliniego w 5. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2010) i Wiktorii Gordon w Drugiej kobiecie wg Cassavetesa – nagrodą dla najlepszej aktorki na 7. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Boska Komedia” w Krakowie (2014). Za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze Narodowym została uhonorowana Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida (2021), Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza (2021), Grand Prix 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej (2021) oraz nagrodą aktorską na 14. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Boska Komedia” w Krakowie (2021).
Laureatka Nagrody im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie (2020).

Uhonorowana nagrodą im. Janusza Warneckiego za rolę Żony w Odejściu głodomora Różewicza w reżyserii Jana Werenyci na Festiwalu Słuchowisk Polskiego Radia w Bolimowie (1997) oraz nagrodami Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie: nagrodą im. Janusza Warneckiego za rolę tytułową w słuchowisku Oksana Odojewskiego w reżyserii Janusza Kukuły (2002), honorowym wyróżnieniem za rolę Lady Milford w telewizyjnej Intrydze i miłości Schillera w reżyserii Macieja Prusa (2005) oraz nagrodą aktorską za rolę Gwinony w słuchowisku Lilla Weneda Słowackiego w reżyserii Dariusza Błaszczyka (2017). Laureatka Wielkiego Splendora, nagrody Teatru Polskiego Radia (2003) i Złotego Mikrofonu za wybitne role wykreowane w Teatrze Polskiego Radia (2011).

Wyróżniona nagrodą aktorską za rolę Alicji Jaworskiej w filmie Teresy Kotlarczyk Odwiedź mnie we śnie na 4. Przeglądzie Filmowym „Prowincjonalia” w Słupcy (1997). Laureatka Złotej Kaczki, nagrody miesięcznika „Film” (2003). Za rolę George Sand w filmie Jerzego Antczaka Chopin. Pragnienie miłości uhonorowana nagrodami: za najlepszą rolę kobiecą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Stożary” w Kijowie (2003) i Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Listopad” w Mińsku (2003), a także Orłem – Polską Nagrodą Filmową (2003). Orła – Polską Nagrodę Filmową otrzymała także za na najlepszą drugoplanową rolę kobiecą, za rolę generałowej Róży w Katyniu Andrzeja Wajdy (2008). Wyróżniona nagrodą w kategorii „najlepsza aktorka” za rolę Teresy w Janku Piotra J. Lewandowskiego na festiwalu Najlepsze Niezależne Filmy Świata „Grand Off” w Warszawie (2009). Uhonorowana Nagrodą Prezydenta Gdańska „Neptun”, wręczaną podczas gdańskiego Festiwalu Solidarity of Arts (2017).

Laureatka nagrody w plebiscycie „Młodzi Miłośnicy Melpomeny” (1988), Medalu Młodej Sztuki (1990); wyróżniona II miejscem w Złotej Piątce, plebiscycie czytelników „TeleRzeczpospolitej” (2005) oraz Fenomenem „Przekroju” (2010).

Odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2011).


Role w Teatrze Narodowym:

MARIA DUNKIEWICZ-GOŁĄB, 2 maja (prapremiera), Andrzej Saramonowicz, reż. Agnieszka Glińska, 2004
ELMIRA, ŻONA ORGONA, Tartuffe albo Szalbierz, Molière, reż. Jacques Lassalle, 2006
FEDRA, Fedra, według tekstów Eurypidesa, Seneki, Pera Olova Enquista, Istvána Tasnádiego..., reż. Maja Kleczewska, 2006
ANNA PIETROWNA, Iwanow, Anton Czechow, reż. Jan Englert, 2008
PACJENTKA, KTÓRA MIAŁA GRAĆ PANA DE SADE, ALE NIE GRA, Marat/Sade, Peter Weiss, reż. Maja Kleczewska, 2009
KLITEMNESTRA, Oresteja, Ajschylos, reż. Maja Kleczewska, 2012
KATARZYNA MEDYCEJSKA, Królowa Margot, Alexandre Dumas (ojciec), reż. Grzegorz Wiśniewski, 2012
ROLA, Lód, Władimir Sorokin, reż. Konstantin Bogomołow, 2014
ARCHANIOŁ, Kordian, Juliusz Słowacki, reż. Jan Englert, 2015
MATKA COURAGE, Matka Courage i jej dzieci, Bertolt Brecht / muz. Paul. Dessau, reż. Michał Zadara, 2016
MATKA (Katarzyna) / MANIA, Ślub, Witold Gombrowicz, reż. Eimuntas Nekrošius, 2018
CHARLOTTA, Sonata jesienna, Ingmar Bergman, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2020
ELŻBIETA, KRÓLOWA ANGLII, Maria Stuart, Friedrich Schiller, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2022
GONERYLA, Król Lear, William Shakespeare, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2024 

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.