Martyna Kander – scenografka

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Scenografka, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Sztuki Nowych Mediów i Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2012); od 2014 roku asystentka, a od 2018 roku adiunktka na Wydziale Scenografii tej uczelni.

Współpracowała m.in. z Natalią Kozłowską (kostiumy: Księżycowy Pierrot Schönberga, 2013; Agrippina Händla, 2014; Pigmalion Rameau, 2015), Marcinem Hycnarem (Tonacja blue Hare’a, 2014; Romeo i Julia Shakespeare’a, 2015 – kostiumy; Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Zelenki, 2016; Księżniczka na opak wywrócona Calderóna, 2019), Natalią Babińską (Hrabina Marica Kálmána, 2014; Rigoletto Verdiego, 2014 – kostiumy; Historia najmniej prawdopodobna Kornowicza, 2015; Dokręcanie śruby Brittena, 2016; Straszny dwór Moniuszki, 2019), Robertem Bondarą (Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, 2017 – kostiumy; Szeherezada Rimskiego-Korsakowa, 2018; Medea Barbera, 2018; Faust Chopina, Mozarta, Pärta; 2020; Na kwaterunku Moniuszki, 2019; Alicja w Krainie Czarów wg Carrolla, 2022), Wawrzyńcem Kostrzewskim (Król Lear Shakespeare’a, 2021) czy Anną Gryszkówną (Panny z Wilka. Rapsod Iwaszkiewicza, 2021). W Teatrze Narodowym przygotowała scenografię i kostiumy do Opowieści zimowej Shakespeare’a (2017), Śniegu Przybyszewskiego (2021), Mizantropa Moliѐre’a (2022) i Alicji Krainy Czarów wg Carrolla oraz kostiumy do Letników Gorkiego (2019) oraz Barona Münchhausena dla dorosłych Wojtyszki (2022).

Brała udział w wystawach, m.in. The International Stage Design Students’ Works Exchange w National Centre for the Performing Arts w Pekinie (2012), Scenografia 6D w Muzeum Śląskim w Katowicach (2012), Wykluwanie kostiumu w Opera Nova w Bydgoszczy (2014), Wymiary scenografii w Muzeum Śląskim w Katowicach (2016), World Stage Design w Calgary (2022). 

Laureatka m.in. Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza scenografia (Dokręcanie śruby Brittena, 2017; Szeherezada Rimskiego-Korsakowa i Medea Barbera, 2019; Na kwaterunku Moniuszki, 2020); Nagrody Sekcji Scenografów ZASP im. Andrzeja Pronaszki oraz Nagrody Scenograficznej im. Jerzego Moskala (Dokręcanie śruby Brittena, 2016), Nagrody im. Teresy Roszkowskiej (2017), Nagrody im. Leona Schillera (2018). Laureatka trzeciego miejsca w kategorii „Najlepsza scenografia musicalowa sezonu 2022/2023” za scenografię do Alicji Krainy Czarów wg Carrolla w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowych Premier Sezonu 2022/2023 (2023). 


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Opowieść zimowa, William Shakespeare, reż. Marcin Hycnar, 2017; scenografia i kostiumy
Letnicy
, Maksim Gorki, reż. Maciej Prus, 2019; kostiumy
Śnieg, Stanisław Przybyszewski, reż. Anna Gryszkówna, 2021; scenografia i kostiumy
Baron Münchhausen dla dorosłych 
(prapremiera), Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, 2022; kostiumy
Mizantrop
, Molière, reż. Jan Englert, 2022; scenografia i kostiumy
Alicji Kraina Czarów, wg Lewisa Carrolla, reż. Sławomir Narloch, 2023; scenografia i kostiumy
Gra snów, August Strindberg, reż. Sławomir Narloch, 2024; scenografia i kostiumy

  • FAUST

    Faust by Goethe – one of the greatest masterpieces of European culture. The play, directed by Wojciech Faruga, premieres on October 26, 2024.

  • OTHER DELIGHTS

    Other Delights by Jerzy Pilch directed by Jacek Głomb. With artful phrasing, Pilch tells an ordinary story of extraordinary love. Premiere – 7 December 2024.  


  • FEBLIK

    Feblik (Old Polish for an ‘infatuation’), surprising drama by Małgorzata Maciejewska received the Tadeusz Różewicz Drama Award. The spectacle directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.