Aktualności
Premiery sezonu 2025/2026
15/09/2025
Panorama polskich losów, tematy społeczne, namysł nad przemijaniem i ekologią. Pięć premier, w tym światowa prapremiera. Reżyserują: Małgorzata Bogajewska, Klaudia Gębska, Kamil Białaszek, Piotr Cieplak, Jan Klata. Zapraszamy do Teatru Narodowego w sezonie 2025/2026!

W swojej pierwszej premierze na scenie Teatru Narodowego i zarazem pierwszej premierze sezonu 2025/2026 Jan Klata sięga po Termopile polskie→ Tadeusza Micińskiego. Jak zapowiadał w swoim programie, jest to „fantasmagoria o przeklętym losie naszej części Europy. O Polsce, Rosji, Ukrainie, o cieniu, który Fatum rzuca na kolejne pokolenia armatniego mięsa Historii”. W 1997 roku, w odbudowanym po pożarze Teatrze Narodowym, Jerzy Grzegorzewski otwierał swoją dyrekcję Nocą listopadową Stanisława Wyspiańskiego. Była to rozprawa z tradycją polskich powstań i bolesnym dylematem: „Bić się czy nie bić?”. Pytanie to znów staje się palące w „okresie przedwojennym”, w którym przyszło nam żyć. Premiera Termopil polskich odbędzie się w Sali Bogusławskiego 22 listopada 2025 roku z okazji 260-lecia Teatru Narodowego.
Zgodnie z programową deklaracją otwierania Teatru Narodowego na osoby stojące u początku swojej artystycznej drogi, ostatnią w 2025 roku premierę przygotuje Kamil Białaszek (reżyseria i adaptacja), jedno z najgorętszych nazwisk młodego pokolenia polskiej reżyserii teatralnej. W pracy spotka się z legendą postmodernizmu – Davidem Fosterem Wallacem, którego Niewyczerpany żart→ uważany jest za przełomowe dzieło amerykańskiej literatury lat 90. XX wieku. Ta niepokojąco aktualna, ponad 1000-stronicowa powieść stawia pytania o to, dokąd prowadzą bezrefleksyjna pogoń za rozrywką, ale i uzależnienie od mediów. Zapowiada się spektakl pełen nie tylko młodej energii i błyskotliwej refleksji, do których reżyser zdążył nas już przyzwyczaić, ale również nieoczywistych rozwiązań muzycznych oraz multimedialnych. Premiera Niewyczerpanego żartu w przekładzie Jolanty Kozak odbędzie się na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego 13 grudnia 2025 roku.
Na Scenę przy Wierzbowej powróci Tennessee Williams, tym razem w realizacji reżyserki posiadającej niezwykły talent interpretacyjny do amerykańskich dramatów psychologicznych. Małgorzata Bogajewska niejednokrotnie udowodniła już publiczności Teatru Narodowego, z jaką wrażliwością i precyzją potrafi tworzyć sceniczne światy. Reżyserka zrealizuje Słodkiego ptaka młodości, kameralną opowieść o blaskach i cieniach aktorstwa w autorskiej adaptacji, w której znaczący nacisk położony zostanie na postaci kobiece. Premiera dramatu w tłumaczeniu Jacka Poniedziałka zaplanowana jest na marzec 2026 roku.
Kolejne w sezonie młode nazwisko na afiszu Narodowej Sceny należy do reżyserki po krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, która z impetem wkroczyła w teatralny świat, pokazując na festiwalach spektakl, który zrealizowała jako szkolną etiudę. Klaudia Gębska zdążyła już zdobyć kilka nagród i wyróżnień, a jej kolejne realizacje przenoszone są do Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji. W Teatrze Narodowym przygotuje spektakl Mężczyźni objaśniają mi świat na podstawie najbardziej znanego zbioru esejów Rebekki Solnit – autorki, za sprawą której przez świat przeszła fala ruchu #metoo, a do języka weszło określenie „mansplaining”. Dla równowagi krytycznego spojrzenia na świat za adaptację odpowiedzialny będzie inny nagradzany i popularny twórca młodego pokolenia – Mariusz Gołosz. Światowa prapremiera tekstu w przekładzie Anny Dzierzgowskiej odbędzie się w kwietniu 2026 roku na Scenie Studio.
Na zakończenie sezonu czeka nas w Teatrze Narodowym powrót, na który teatralne środowisko czekało z wytęsknieniem. Najgłośniejszą książkę noblistki Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych przenoszono już zarówno na scenę, jak i na filmowy ekran, jednak ta realizacja będzie wyjątkowa zarówno z uwagi na ekologiczną refleksję – tak potrzebną w czasach kryzysu klimatycznego, a jednocześnie tak bliską reżyserowi i autorowi adaptacji Piotrowi Cieplakowi – jak również na zawartą w tej opowieści poruszającą refleksję o przemijaniu. Premiera zaplanowana jest na maj 2026 roku; odbędzie się w na dużej scenie Teatru, w Sali Bogusławskiego.